HoistLocatel og Swisscom Hospitality Services går sammen og danner den største hotelleverandøren i EMEA-regionen

I dag annonserer det svenskbaserte selskapet HoistLocatel sin intensjon om å kjøpe det sveitsiske selskapet Swisscom Hospitality Services (SHS). Det nye selskapet, Hoist Group, vil bli den største leverandøren av IT-løsninger til hotellbransjen og helseinstitusjoner i EMEA-regionen, med et sterkt nærvær i Nord-Amerika.

Dato for sammenslåingen er 1.juni 2015 og drivkreftene bak oppkjøpet er krystallklare:

«Det er et naturlig steg som vil gi våre kunder i EMEA-regionen fordeler. Vårt mål er å betjene både frittstående hoteller og hotellkjeder, med de mest avanserte systemene for å støtte kundenes lønnsomhet. Fremtidige produkter vil kreve sterke leverandører som har råd til å videreutvikle sine produkter og støtte deres kunder over tid», sier Malcolm Lindblom, CEO i HoistLocatel.

HoistLocatel har allerede en sterk posisjon som leverandør for både frittstående hoteller og kjedehoteller innen alle segmenter fra 2 til 5-stjerners hotell og 20-1500 gjesterom. HoistLocatel innehar i tillegg en ledende posisjon på det franske helsemarkedet som nå også ekspanderer til flere land.

SHS vil tilføre sin ledende posisjon som leverandør av høyhastighetsinternett (HSIA) med over 260.000 installerte gjesterom i EMEA og Nord-Amerika. SHS sine tjenester er installert hovedsakelig ved store hotellgrupper, men kan tilpasses frittstående hotell.

«For SHS, som en nettverks-, HSIA og IPTV-leverandør, er sammenslåingen med HoistLocatel en perfekt match. IP-nettverket, administrasjonsplattformer og den kunnskap som SHS tilfører den nye sammenslåingen vil øke HoistLocatel sin produktportefølje. Det vil bringe betydelige verdiøkende funksjoner og tjenester til totalporteføljen. Vårt nett- og servicesenter i Portugal og Washington vil ha åpent 24 timer i døgnet og vil kunne hjelpe kunder i alle land og på alle produktområder», sier Alfonso Tasso, CEO i Swisscom SHS.

HoistLocatel og Swisscom Hospitality Services passer veldig godt sammen rent geografisk. Det felles selskapet blir å finne i 18 land i Europa og Midtøsten. I tillegg vil selskapet bli representert i USA via kontoret i Washington og det blir distributører i ytterlige åtte land, inkludert Sør-Afrika, Irland og Kina.

«I dagens marked, uavhengig av land, forventer våre kunder det beste av funksjonalitet og tjenester med konkurransedyktige betingelser og vilkår. For at vi skal få til dette og samtidig utvikle for fremtiden, må vi høyne volumet og justerbarheten i produktene vi utvikler. Dette oppkjøpet gir oss en unik mulighet til å være i forkant av utviklingen og dermed tilby de beste løsningene på markedet», legger Malcolm Lindblom til.

Dette betyr at HoistLocatel vil være i stand til å drive mer kostnadseffektivt og samtidig øke ressurser til produktutvikling for å tilby forbedrede produkter til en lavere kostnad.

«Personalressurser er meget verdifullt i en hver bedrift, og i en servicebedrift det aller viktigste. Jeg er glad vi deler dette synspunktet med HoistLocatel, da alle vil bidra med sitt for å være den beste og mest komplette leverandøren», sier Alfonso Tasso, CEO i SHS

Han fortsetter: «Karakteristisk for våre selskaper er det faktum at de ansatte på begge sider er svært engasjerte, med omfattende forståelse av hvordan våre kunders virksomhet kan tjene på å bruke våre løsninger. Vi trenger å støtte våre kunders tilfredshet og lønnsomhet, og som en komplett tjenesteleverandør vil vi ha ressurser til å håndtere alle ledd i en forretningsavtale, fra markedsføring og salg til installasjon og support. Vi ønsker å garantere våre partnere en trygg og langsiktig investering.»

HoistLocatel har hatt en stor økning i omsetning de siste årene, og dette skyldes delvis strategien med å arbeide med tre-års vekstplaner. Dette er en strategi selskapet vil fortsette å følge for å kunne tilby hoteller de nyeste løsninger.

Hoist Group vil være basert i Sverige med hovedkontor i Stockholm og Paris. Det vil generere en samlet omsetning på Euro 150M med 650 ansatte. Malcolm Lindblom blir CEO og ledelsen i SHS skal bidra til å lede sammenslåingen. Strategisk plan, struktur og tilbud vil bli kommunisert etter transaksjonen.

Overtakelsen er fortsatt underlagt visse vilkår og godkjenninger før endelig inngåelse.

For mer informasjon vennligst kontakt:

Malcolm Lindblom, CEO, Hoist Technology Group, +46 (0)8 555 685 00

Alfonso Tasso, CEO, SHS, +41 (0)22 740 7501

Om HoistLocatel

Selskapet utvikler og leverer systemer, produkter og tjenester til frittstående hoteller, hotellkjeder, helseinstitusjoner og offentlige virksomheter i Europa og Midtøsten. Selskapets forretningside er å tilby helhetsløsninger og systemer, produkter og tjenester som øker kundens lønnsomhet. HoistLocatel er et resultat av sammenslåing av Hoist Technology som ble grunnlagt i 1994 og Locatel som ble grunnlagt i 1962. De er basert i Sverige (HK) og har virksomhet i 14 land i Europa og Midtøsten. HoistLocatel har også et innkjøpskontor i Kina og er representert gjennom forhandlere i Europa, Afrika, Asia, Midtøsten og Sør-Amerika. HoistLocatel har en årlig omsetning på rundt 100 MEUR og har ca. 450 ansatte.

Om Swisscom Hospitality Services

Swisscom Hospitality Services, en divisjon av Sveits` ledende teleoperatør Swisscom (Sveits) Ltd, designer, implementerer og forvalter hotellets IP-nettverk for å avlaste eiere fra den økende IT-kompleksitet og for å forbedre gjestens teknologiske opplevelse. Swisscom Hospitality er markedsleder i EMEA og nøkkelutfordrer i Nord-Amerika for bransjeledende høyhastighetsinternett, konferanse- og TV-løsninger, som dekker flere store hotellkjeder og mange frittstående virksomheter.