HoistLocatel og Swisscom Hospitality Services danner den mest kraftfulde hotelleverandør i EMEA-regionen

I dag har det svensk baserede selskab HoistLocatel annonceret, at de har til hensigt at opkøbe den Schweiziske virksomhed Swisscom Hospitality Services (SHS). Det nye selskab, Hoist Group, vil danne den mest kraftfulde udbyder af IT-tjenester til hotelbranchen og sundhedssektoren i EMEA-regionen og med en stærk tilstedeværelse i Nordamerika.

Datoen for opkøbet er den 1. juni 2015 og intentionerne bag dette opkøb er meget klare:

– Det er et naturligt skridt, som vil gavne vores kunder i EMEA. Vores mål er at servicere alle størrelser af hoteller, både selvstændigt drevne og hotelkæder, med de mest avancerede systemer til at understøtte den enkelte kundes lønsomhed og konkurrenceevne. Fremtidens produkter vil kræve stærke leverandører, der har råd til at videreudvikle deres produkter og støtte deres kunder over tid, siger Malcolm Lindblom, koncernchef hos HoistLocatel.

HoistLocatel har allerede har en stærk position som leverandør til både selvstændigt drevne hoteller og hotelkæder i alle segmenter fra 2 til 5-stjernede hoteller og mellem 20-1500 værelser. HoistLocatel har også en førende position indenfor det franske sundhedsvæsen, et segment, som i øjeblikket vækster i de øvrige lande.

Med opløbet af SHS vil HoistLocatel styrke sin førende position som leverandør af High Speed Internet Access (WiFi), med over 260.000 installerede hotelværelser på tværs af EMEA og Nordamerika. SHS’ services er installeret primært på tværs af store hotelgrupper, men kan også tilpasses til selvstændigt ejede og drevne hoteller.

– For SHS, som en fokuseret netværks-, HSIA- og IPTV- udbyder, er sammenlægningen med HoistLocatel et perfekt match. IP networking, management platform og den knowhow som SHS bringer til den nye gruppe vil styrke multi-produkt porteføljen hos HoistLocatel. Det vil bringe betydelige værdiskabende funktioner og tjenester til den samlede portefølje. Vores 24 timers netværksdrift og servicecentre i Portugal og Washington D.C. vil støtte kunder på tværs af alle lande og produktområder, siger Alfonso Tasso, administrerende direktør for Swisscom SHS.

Desuden er det geografiske match imellem HoistLocatel og Swisscom Hospitality Services meget god. Det fælles selskab vil dække 18 lande i Europa og Mellemøsten. Ud over dette, vil koncernen være repræsenteret i USA fra det Washington baserede kontor og vil også have distributører i yderligere otte lande inklusiv Sydafrika, Irland og Kina.

Vores kunder forventer i dag, uanset hvilket land, det bedste af funktioner og tjenester med konkurrencedygtige vilkår og betingelser. For at vi kan opfylde disse krav og på samme tid udvikle fremtidsløsninger, har vi brug for høj volumen og skalerbarhed i de produkter, vi udvikler. Opkøbet giver os en unik mulighed for at være på forkant med udviklingen og dermed tilbyde de bedste løsninger på markedet, siger Malcolm Lindblom.

Det betyder HoistLocatel vil kunne operere mere omkostningseffektiv og samtidig øge ressourcerne til produktudvikling for at kunne tilbyde forbedrede produkter til en lavere pris.

– Personalets ressourcer er den mest værdifulde komponent i enhver virksomhed og i en serviceindustri som denne, er dette endnu vigtigere. Jeg er glad for vi deler denne opfattelse med HoistLocatel og at alle vil bidrage med deres del til at være den bedste og mest komplette udbyder, siger Alfonso Tasso, administrerende direktør for SHS.

Han fortsætter: – det er vigtigt for vores virksomheder, at de ansatte på begge sider er ekstremt dedikeret til denne industri, med omfattende forståelse af, hvordan vores kunder kan drage fordel af at bruge vores løsninger. Vi har brug for at understøtte vores kunders tilfredshed og lønsomhed, og som en full service provider sikre, at vi har ressourcer til at håndtere alle dele af en forretningsaftale, fra marketing og salg til installation og support. Vi ønsker at sikre vores partnere en sikker og langsigtet investering.

HoistLocatel har vist en stor stigning i omsætningen de seneste år, og dette er til dels på grund af arbejdet med en tre år vækststrategi. Dette er en metode, som selskabet vil fortsætte med at følge, for fortsat at kunne tilbyde hoteller markedets bedste systemløsninger.

Det nye Hoist Group vil blive placeret ud fra Sverige med hovedkvarterer i Stockholm og Paris. Virksomheden vil generere en samlet omsætning på Euro 150M med i alt 650 medarbejdere. Malcolm Lindblom vil fungere som administrerende direktør og det forventes at ledelsen af SHS vil bistå med at lede denne fusionerede enhed. Den fulde strategiplan, struktur og kombinerede servicetilbud vil blive meddelt efter afslutningen af transaktionen.

Overtagelsen er stadig underlagt visse betingelser og godkendelser inden aftalens endelige indgåelse.

For yderligere information kontakt venligst:
Malcolm Lindblom, CEO, HoistLocatel, +46 (0) 8 555 685 00
Alfonso Tasso, CEO, SHS, +41 (0) 22 740 7501

Om HoistLocatel
HoistLocatel blev grundlagt i 1994. Selskabet udvikler og leverer systemer, produkter og tjenester til selvstændigt drevet hoteller, hotelkæder, sundhedssektoren og offentlige virksomheder. Virksomhedens forretningsidé er; “Gennem vores industri ekspertise og vores innovative og engagerede tilgang, vil vi tilbyde komplette løsninger og systemer, produkter og tjenester, der øger lønsomheden for hoteller, sundhedspleje og offentlige operationer”. HoistLocatel er baseret ud fra Sverige (HQ), dækker 14 lande i Europa og Mellemøsten og har et indkøbskontor i Kina. HoistLocatel har et årligt salg på omkring 100 MEUR og beskæftiger 450 medarbejdere. www.hoistgroup.com.stage.triggerfish.se

Om Swisscom Hospitality Services
Swisscom Hospitality Services, en division af Schweiz førende teleoperatør Swisscom (Schweiz) Ltd, designer, implementere og administrerer konventionelle hotel IP-netværk til at løse hotellernes stigende krav til IT kompleksitet og til at øge deres gæsters teknologi oplevelse. Swisscom Hospitality er markedsleder i EMEA og hovedudbyder i Nordamerika for branchens High-speed Internet adgang, Konference- og TV løsninger, og betjener alle de vigtigste hotelkæder og mange uafhængige selvskaber. www.swisscom.com/hospitality